Nebojte, odtud se můžete nakazit pouze novými poznatky.

Instrukce k domácímu studiu v době uzavření školy

22.6. až 26.6.2020

Zdravím

a mám pro vás dobrou zprávu, kterou však už sami určitě víte: "Prázdniny jsou už opravdu za dveřmi." Paráda, takže už zbývá jen, jak o nich bude. No to se ví, že dobře, protože nebudete muset nic dělat do školy, ale myslel jsem na počasí a to dokáží předpovídat meteorologové. Tedy posledním slíbeným tématem budou ZÁKLADY METEOROLOGIE.

Když používám slovo základy, tak tím myslím opravdu jen základy, protože to je tak rozsáhlý vědní obor, že o tom většina lidí nemá ani potuchy. Všechno zde souvisí se vším, víc než kde jinde. Tím pádem berte prezentaci jako naprostý základ, kde se naučíte jen několik základních termínů, abyste při rozhovoru o počasí s někým v oboru vzdělaným nebyli za úplné hlupáky:

Videa pokusů tentokrát nebudou, zkuste se sami koukat kolem sebe, až vyjdete z domu. Předtím se podívat na teploměr, zjistit odkud fouká vítr, sledovat, co se děje na obloze. Prostě celé léto máte co dělat a aby vám lépe došlo, co s čím v počasí souvisí, koukněte se na následující video, které je alfou a omegou pro každého pilota, protože ti dějům v zemské atmosféře minimálně trochu rozumět musejí.

Přeji vám krásné prázdniny, ať se vám všechno špatné z dálky vyhýbá a dávejte na sebe pozor.


15.6. až 19.6.2020

18.6.

Ahoj všichni,

jdeme do finále. Už nám zbývají jen dvě kapitoly. Dnes se podíváme na velice jednoduchou věc a to proto, že ji už znáte. Archimédův zákon, totiž neplatí jen pro kapaliny, ale i pro plyny. Obojí jsou to přeci tekutiny.

Shrnutí tématu najdete v následující prezentaci:

Jako vždy i nějaká ta videa pokusů

15.6.

Zdravím v konečně letním týdnu,

čas do konce roku se nám už krátí, atmosféra se konečně ohřívá a my už o plynech víme dost z šestky a s atmosférou jsme spolu pořád, takže zkusme poslední cvičení a ověřme si, co o plynech opravdu víme:

V atmosféře sice žijeme všichni a teď už víme, že na nás neustále vyvíjí nezanedbatelný tlak, ale vysvětleme si i to proč drží víčko na sklenici s džemem, proč můžeme pít limonádu brčkem nebo naopak, proč pumpujeme pneumatiky u kola nebo třeba míč na kopanou.

Novým tématem bude podtlak, přetlak a vakuum. Tyto jevy vznikají vždy v uzavřených "nádobách" nebo spíše prostorech, protože nazývat míč nádobou moc nesedí. V následující prezentaci se dozvíte více.

No a logicky následují i ukázky pokusů, které si můžete i sami zkusit:

To že svíčka zhasla je spíš pokus do chemie, ale současně vidíte, jak podtlak, který díky hoření ve sklenici vzniká, krásně nasává vodu z talíře do sklenice. V dalším pokusu zas uvidíte, jak díky podtlaku dokážete dostat vejce natvrdo do lahve s daleko menším průměrem hrdla než je průměr vajíčka a následně, jak ho díky přetlaku dostat zase z lahve ven.

Podobný kávovar máte možná doma. Funguje na základě přetlaku v nádobě, který vznikne díky zahřátí obsahu spodního dílu kávovaru:

Tenhle pokus také patří částečně do chemie, ale právě teplo chemické reakce vyvolává ve sklenici přetlak, který nafoukne balonek:

Další pokusy si doma nejspíš nevyzkoušíte, pokud doma nemáte vývěvu. Někteří možná ano, pokud mají doma tzv. vakuovačku na uchovávání čerstvých potravin:


8.6. až 12.6.2020

11.6.

Ahoj výzkumníci,

z předešlého už víte, co je to atmosféra, z čeho je složena, jaké má vrstvy i jak je vysoká. Je tedy logické, že něco váží. Ono se to nezdá, ale i vzduch v učebně fyziky má hmotnost více jak 200 kg, protože každý metr krychlový váží více jak 1200g a zemská atmosféra má takových krychlových metrů nepočítaně. Je tedy velmi těžký a tlačí na zemský povrch stejně jako voda třeba na dno bazénu. Vyvolává tedy velmi podobný tlak nám už známému hydrostatickému. Vše o atmosferickém tlaku a jeho měření najdete v následující prezentaci:

Teorii tedy již známe, takže teď si ukážeme několik pokusů, které nám ji potvrdí a současně mohou být námětem i pro vás, abyste si je také zkusili.

Jak už víte v 17.století italský vědec pan Torricelli vysvětlil to, proč nešlo mechanickou pumpou vypumpovat vodu do větší výšky než přibližně 10 metrů neboli objevil existenci atmosferického tlaku:

Po ukázce z české školy můžete se můžete díky tomu, že dobře ovládáte angličtinu, podívat i na animovanou verzi:

Magdeburský starosta Otto von Guericke se zapsal do dějin svým pokusem, o které již z prezentace také víte, ale proč se nepodívat na jeho rekonstrukci:

Ne všechno musí vyjít, ale snaha se počítá a zvídavost je to podstatné proto, aby jsme něco pochopili. Což nám krásně ve svém videu ukáže Adam:D

8.6.

Zdravím

a připomínám, že cvičení z minulého týdne je vám, kteří si chtějí zlepšit své výsledky či jen zjistit, co se naučili, k dispozici do středy 10.6. Ve čtvrtek jsme přešli na druhou z tekutin, tedy plyn. V prezentaci jste se jistě ubezpečili, že o plynech toho už ze 6. třídy víte tolik, že jste si své vědomosti v tomto směru jen připomněli. Pokračovat v připomenutí tedy budeme pomocí několika videí. První je němé, ale najdete v něm vše potřebné.

Kdo má rád verbální vysvětlení, bude jistě spokojen s vysvětlujícím videem kolegy:

Tohle mne vždycky bavilo dělat ve vaně s kelímky na mytí zubů:

Přelitím plynu můžeme plamen zhasnout

nebo naopak 

Do konce školního roku nám už zbývá jen pár týdnů, takže jdeme do finále i s učivem. Tedy vlastně, říkat atmosféře, v které žijeme, učivo je trochu nadnesené, ale čím víc o ní budeme vědět, tím lépe se k ní snad budeme chovat a snad tu i do budoucna zůstaneme. Takže následuje trocha poznatků, co to ta atmosféra vlastně je, z jakých vrstev se skládá atd. Dost toho najdete v prezentaci:

Zápis si můžete udělat z prezentace nebo z videa, či video použít k zopakování a shrnutí toho, co jste se o zemské atmosféře.

Ve čtvrtek se podíváme na to, jak atmosféra tlačí na zemský povrch. Zatím nashledanou.


1.6. až 5.6.2020

4.6.

Zdravím

a věřím, že jste pochopili jednoduchost a současně geniálnost hydraulického zařízení. Pan Pascal je tedy mimo jiného nejenom otcem kalkulačky, ale i tohoto úžasného zařízení. Jak pracuje? Jednoduše: dva písty jeden ovládací, druhý pracovní, ty jsou mezi sebou spojeny a na oba působí společná kapalina. Umí přenést sílu z místa na místo a změnit její velikost (většinou ji zvětší). Funguje to na principu, kolikrát je větší plocha pracovního pístu než ovládacího, tolikrát se zvětší i pracovní síla. V matematice tomu říkáme přímá úměrnost.

Probráno máme o tématu vše, takže si na cvičení můžete zkusit, kolik toho víte:

Cvičení nechám otevřené opět celý týden. Tedy do příští středy 10.5.2020 .

Mechanické vlastnosti kapalin tedy máme "za sebou". Pustíme se do látky bez, které bychom nepřežili ani 10 minut, tedy vzduchu nebo správně do AEROSTATIKY nebo-li mechanických vlastností plynů. Zjistíte, že se ve spoustě věcí podobají kapalinám, proto jim také společně říkáme TEKUTINY, oboje totiž teče. Hlavním rozdílem plynu od kapaliny je jeho stlačitelnost.

Pro začátek stačí, když si prohlédnete prezentaci a pokračovat dál budeme v příštím týdnu:

1.6.

Ahoj vynálezci a konstruktéři,

pan Pascal něco objevil, my tomu porozuměli a dokážeme to prakticky využít. Tím by se z nás stal buď vynálezce nebo konstruktér. Co týká využití Pascalova zákona, tak tam nás už jiní předeběhli. Hydraulické zařízení je už dávno zkonstruováno a my ho rádi využíváme ve všech možných strojích a přístrojích, kde potřebujeme přenést naše silové působení z místa na místo a současně změnit velikost naší síly. Samozřejmě ji většinou zvětšit. Kde to použijeme? No třeba řidiči automobilu stačí šlápnout jednou nohou na brzdový pedál v kabině automobilu a u jeho kol brzdy stisknou brzdový kotouč a i mnoha tunový automobil se zastaví. Nebo kdo z nás skutečných hračičků by si v dětství nepřál být řidičem "popelářského" vozu, který umí nabrat těžký kontejner, vysypat ho do sebe a odpadky uvnitř stlačit tak, aby se jich dovnitř vešlo co nejvíce.

Zkusme si to tedy celé nechat vysvětlit:

Že to opravdu funguje si můžete zkusit pomocí dvou stříkaček a hadičky:

Nebo virtuálně na této stránce:

No a nakonec shrnutí, které může sloužit i jako zápis do sešitu:

Na první hodinu v týdnu toho bylo myslím dost, takže počítat budeme až ve čtvrtek. Vše si tedy dobře prohlédněte, s "Miníkem" si pohrajte, nebojte se trochu zamyslet nad tím, co jste vlastně viděli a ve čtvrtek si dáme poslední rande z hydromechaniky.


25.5. až 29.5.2020

28.5.

Zdravím

a budeme zase trochu bádat. Díky panu Archimédovi umíme vyrábět lodě z oceli , které přesto dokáží zdolávat oceány či ponorky, které se umí potopit ke dnu moří a hlavně se pak zase vynořit na hladinu. Dnes si však představíme jiného badatele, tentokrát z Francie a už od ledna víme, že vynalezl například "kalkulačku". Ta nás však zajímat nebude. Jeho jméno se stalo jednotkou tlaku, tedy Pascal. 

Je jasné, že jeho výzkumy byly zaměřeny právě na tuto veličinu. Konkrétně se proslavil tím, že dokázal vysvětlit šíření tlaku v kapalinách, které se nacházejí v uzavřených nádobách. Klasická žákovská otázka: "No to je toho, k čemu nám to bude?" V tomhle případě jednoduchá odpověď: "Třeba k tomu, aby autobus, kterým jsi jel(a) do školy, na zastávce dokázal zastavit." K tomu se však dostaneme o trochu později. Nejdříve nás čeká tzv. Pascalův zákon - tedy princip a teprve příští týden si vysvětlíme využití.

Kdybychom byli spolu v učebně ukázal bych vám tento pokus:

Nebo-li zatlačím-li v uzavřené nádobě na hladinu kapaliny, vytvořím v celém jejím objemu stejný tlak. To vidíme díky tomu, obarvená voda vytéká rovnoměrně a současně ze všech otvorů této podivné "stříkačky".

V učebnici je vše vysvětleno na straně 77. Současně přikládám i jednoduchou prezentaci:

Něco si přečíst je fajn, ale vidět to je vždy lepší. Takže ještě jeden pokus. Že nerozumíte, nevadí, stačí se dívat. Fyzikové jsou prostě hračičkové na celém světě.

Viděli jste toho dost, takže teď to podstatné. Ve škole tomu říkáme: "Do sešitu si zapište"

25.5.

Ahoj badatelé a konstruktéři,

doufám, že alespoň někteří z vás si zkusili zkonstruovat Karteziánka a už ví, jak odhalit jestli je vejce čerstvé, zkažené nebo vařené. Jen čerstvé se totiž potopí ke dnu. O Archimédově zákonu a vztlakové síle už víte vše, takže nastal čas si své vědomosti vyzkoušet na cvičení, které jsem pro vás připravil a máte ho k dispozici až do konce týdne.

Myslím, že to na 1. část týdne stačí a ve čtvrtek si dáme rande s vynálezcem kalkulačky, tedy panem Pascalem, kterého už známe, ale tentokrát se podíváme na co dalšího kromě tlaku vlastně ještě přišel.

Vaše výsledky v tabulce hodnocení jsem aktualizoval o tři příklady z minulého týdne, takže se opět můžete podívat, jak si stojíte. Současně předpokládám, že tabulku ukážete i rodičům, ale jak říkám: "Předpoklad je vlastní bratr průšvihu.", takže tabulku, prostřednictvím vašich třídních, rodičům i zašlu. Tedy pokud pouze doma předstíráte, že pilně řešíte cvičení, je nejvyšší čas na to rodiče připravit.


18.5. až 22.5.2020

20.5.

Děkuji za počítání příkladů z minulého týdne, formuláře k odeslání jsem již odstranil a nahradil tlačítkem, na které když ťuknete, stáhnete si ve formátu PDF řešení každého z nich.

Když už máme za sebou zjištění, že v kapalinách existuje síla, která nadnáší tělesa v ní ponořená a víme, že ji vysvětlil pan Archimédes a nazýváme ji vztlakovou, tak půjdeme o kousek dál. Myslím si, že pro vás není nic nového v to, že když hodíte do vody kámen, tak se potopí ke dnu. Hodíte-li však do vody polystyrén nebo dřevo budou plavat na hladině. Na čem to závisí, no přeci na tom, jestli působí na těleso větší gravitační síla než síla vztlaková či naopak. 

Jak na to přijdu? Poměrně jednoduše: stačí porovnat hustotu kapaliny a hustotu tělesa. Pro vysvětlení i zápis přikládám prezentaci:

Existují tělesa nebo spíše přístroje, které mohou svou hustotu upravovat a tím pádem nejenom plavou či se potápí, ale dokáží se v kapalině i vznášet. Takovým přístrojem jsou samozřejmě ponorky. Jak to dělají, no mají speciální nádrže, do kterých si mohou napouštět vodu či vzduch. Podívejte se na animaci a bude vám vše jasné:

Nebo to jde i jinak. Upravit hustotu kapaliny. I na to je na internetu hezké video:

19.5.

Průběžné výsledky:

Neviděli jsme se již více než dva měsíce a do dneška jste si mohli vylepšit svou domácí prací již minimálně 9x své výsledky z doby, kdy jsme byli spolu ve škole. Abyste se mohli podívat, jak si stojíte připravil jsem pro vás tabulku s hodnocením, kterou si otevřete opět kliknutím na černé tlačítko. 

Připomínám, své jméno v tabulce neuvidíte, ale uvidíte KÓD ŽÁKA, který znáte jako evidenční číslo, které máte mít zapsané v žákovské knížce, pokud ne, tak se na něj můžete podívat na výpisu pololetního vysvědčení nebo se zeptejte, jaký rodiče používají variabilní symbol při platbě např. do školní jídelny.

Žlutě označené sloupce v 1.řádku jsou úkoly z doby domácí přípravy, kde pokud jste pracovali, uvidíte jen samé kladné body nebo dokonce body prémiové.

Poslední sloupec je výsledné procentuální hodnocení. Neuvidíte poslední tři příklady, které máte k řešení až do středy 20.5., tudíž se na výsledky mohu podívat až ve čtvrtek.

Hodnocení je převedené na známky, tak jak znáte:

100-90% - 1

75-89% - 2

50-74% - 3

25-49% - 4

0-24% - 5

18.5.

Zdravím všechny badatele,

a musím vás pochválit za to, jak se snažíte i počítat a navíc většinou správně. Pokud ne, tak nevadí Jára Cimrman byl taky pionýrem slepých uliček a jak slavným se stal. No a víte, že snahu vždycky oceňuji, takže sice ne prémiovým bodem, ale alespoň 1/1.

Vraťme se však k zpět k Archimédovu zákonu, neboli k vztlakové síle, kterou všichni známe, pokud jsme se někdy potopili do vody nebo v ní plavali. Kdybychom byli spolu ve třídě namočil bych katedru a ukazoval vám tzv. kouzla, teď si bohužel nemohu hrát napřímo takže použiji video mých kolegů:

Pokud jste se v učebně fyziky koukali do vitrín, mohli jste si všimnout PET lahve od džusu, v které plave potápěč vyrobený ze skleněné lahvičky od léků. Odborně se téhle hračce říká KARTEZIÁNEK a byl mou oblíbenou dětskou hračkou, kterou každý rok pro vás vyrábím, abyste si mohli hrát i vy. Letos to nejde takže posílám alespoň video tohoto "kouzla" nebo správně řečeno pokusu, ale kouzlo přeci zní lépe.

Celé "kouzlo" spočívá v nestlačitelnosti kapaliny a stlačitelnosti plynu. Tenhle fakt pak mění velikost vztlakové síly a tím pádem i chování tělesa v kapalině. Než se k tomuto tématu dostaneme, můžete si zkusit KARTEZIÁNKA  vyrobit sami. Další video je dokonalým návod k výrobě téhle hračky:

Takže na první hodinu v týdnu máte zadání zhlédnout tyto videa, přemýšlet, co v nich vlastně vidíte a pokud si sami Karteziánka vyrobíte, tak si trochu pohrát.

Pokud žijete je ve virtuálním světě a vaše ruce šikovností neoplývají můžete si místo Karteziánka skutečného pohrát s virutálním:

animace vám navíc ukáže ještě jednodušší způsob, jak si Karteziánka vyrobit ještě jednodušeji pomocí kapátka:

nebo si zkusit, měřit vztlakovou sílu:

Nakonec ještě řešení příkladu z minulého pondělí:

Člověk je ve vodě nadlehčován vztlakovou silou velikosti 750 N a voda v předchozím vzorovém příkladu je samozřejmě mořská, tedy slaná, proto má tak vysokou hustotu. 

Na čtvrtek plánuji zveřejnění řešení příkladů 1) až 3) a zase popojedeme o kousek dále, tentokrát s tématem CHOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ. Takže si hrajte, počítejte a ve čtvrtek se posuneme o kousek dále, ale po zhlédnutí videí už to pro vás vlastně nová látka nebude.


11.5. až 15.5.2020

14.5.2020

Zdravím 

a děkuji všem, kteří mi již poslali řešení příkladu na vztlakovou sílu. V pondělí samozřejmě prozradím správné řešení.

Dnes budeme v tomto tématu, ale zkusíte si vypočítat i jiné veličiny, které v Archimédově zákoně mají svou roli a to hustotu kapaliny (protože těleso nemusí být vždy ponořeno jen do vody, jejíž hustotu již v podstatě předem známe) a objem ponořené části tělesa (těleso totiž nemusí být vždy ponořené celé - koneckonců mi když plaveme, taky nejsme ponořeni úplně, to bychom se utopili).

Takže jak na to? No samozřejmě pomocí vzorců, které sice jdou odvodit z toho základního, ale to zatím až tak neumíte, takže tady je máte:

Takže k výpočtům máte vše, zkuste tedy vyřešit další příklady:

Jednotky by se vám k výsledků špatně psaly, takže si je můžete vždy vybrat z nabídky a do výsledku tentokrát napište pouze číslo.

1) Vypočítej hustotu kapaliny, v které je zcela ponořené těleso o objemu 3 dm3 nadnášeno vztlakovou silou 21 N.

2) Jaký je objem tělesa zcela ponořeného do oleje s hustotou 800 kg/m3, působí-li na něj vztlaková síla o velikosti 32 N?

Ty první dva příklady byste měli zvládnout jen tím, že základní jednotky daných veličin dosadíte do výše uvedených vzorců. Poslední příklad bude trochu jiný, tady už budete muset použít logickou úvahu a porovnat velikost gravitační síly s velikostí síly vztlakové.

3) Vypočítej jakou sílu musí použít jeřáb, aby ze dna zvedl 2,5 tuny těžké těleso až k hladině, je-li objem tělesa 1000 dm3. Hustotu vody počítej 1000 kg/m3.

Takže zkuste, zda to zvládnete, pokud budete mít příklad správně dostáváte prémiový bod (1/0) u příkladu 1. a 2., za správné řešení 3. dokonce 2/0. Pokud vaše řešení nebude správné, ocením vaší snahu 1/1, takže pokud budete pracovat, vždy na tom vyděláte. Máte na to celý týden, pak opět prozradím řešení.

11.5.2020

Drazí badatelé, tak už víte, čím to je, že dělat shyby v bazénu zvládáme, ale v tělocvičně či na hřišti nám to zas tak snadno nejde. Ano, je vztlakovou silou, která nás v kapalinách (pro nás nejčastěji ve vodě) nadlehčuje. Tuto sílu Archimédes samozřejmě neobjevil, lidé o její existenci věděli už dávno předtím, ale dokázal vyjádřit na čem závisí a tím odhalil všechna její tajemství, neboli dokázal "předpovědět" její velikost. Spíše bychom měli říkat vypočítat ji.

Pro začátek týdne si to zkusíme, aby vám to šlo snadněji, dávám vám k jako vždy prostudování a nápovědě vzorový příklad, který si dobře prohlédněte a pak si zkuste stejným způsobem sami vypočítat příklad pod ním:

Vypočítej velikost vztlakové síly, která působí na člověka zcela ponořeného do vody, je-li jeho objem jeho těla 75 dm3. Hustota vody je 1000 kg/m3. (nezapomeň uvést jednotku)

Slíbené řešení:

Člověk je ve vodě nadlehčován vztlakovou silou velikosti 750 N a voda v předchozím vzorovém příkladu je samozřejmě mořská, tedy slaná, proto má tak vysokou hustotu.  

Na vyřešení příkladu máte celý týden, příští týden pak prozradím výsledek i správnou odpověď na doplňující otázku. Pokud budete mít vše správně můžete počítat s vylepšením vašich únorových výsledků o 2/1. (Kdyby vám vzorový příklad nestačil, podívejte se ještě na další nápovědu v sekci ZÁPIS PROBRANÉHO UČIVA, kde je uvedený příklad, který se tomu zde, podobá jako vejce vejci.)

Na první hodinu z tohoto týdne to stačí, ve čtvrtek se budeme věnovat dalším výpočtům z vzorce Archimédova zákona.


4.5. až 7.5.2020

7.5.2020

Jako vždy ozýváme se na začátku týdne i k jeho konci, tedy tak, jak spolu máme ve škole hodiny. Dnes vám žádnou složitou práci zadávat nebudu. Nicméně máme tu máj, nastal tedy čas na nějaké to rande. Tušíte správně bude to "Rande s fyzikou". Díl má v podstatě 3 části, první nás zatím až tak zajímat nebude, ta je o aerostatice (na tu se koukneme později), druhá už pro nás zajímavá je (začíná na čase 5:28), protože je to opakování a další nápovědou k tématu hydrostatické síly a tlaku.

Ta aktuální začíná na čase 8:28 a je k novému tématu, tedy k Archimédovu zákonu. Přeji hodně poznání a pěknou podívanou (tedy tu podívanou asi ocení spíš chlapecká část).


4.5.2020

Drazí žáci, doufám, že jste stále všichni zdraví a jste stále tzv. v pohodě. Po týdnu opakování se trošku posuneme dál a naším dalším tématem bude Archimédův zákon. Což asi tušíte, pokud jste se seznámili s tímto antickým Járou Cimrmanem ve francouzském animovaném seriálu Byl jednou jeden vynálezce.

Vše si samozřejmě můžete prostudovat jako vždy v učebnici a pro souhrn také jako obvykle přikládám prezentaci jejíž poslední snímek vám poslouží pro zápis do sešitu:

Vrátím se také k tomu, čím jsem začal v pondělí minulý týden a to k ocenění vaší snahy během tzv. "domácího vzdělávání". Minulý týden jste měli k dispozici cvičení, u kterého jsem vám za každou správně zodpovězenou otázku 0,5 bodu. V tomto týdnu vám dávám další možnost "vylepšit si" hodnocení formou "testu", kde za každou správně zodpovězenou otázku získáte celý 1 bod. Opět zdůrazňuji, že vaši práci hodnotím jen kladně a počítám vždy jen nejlepší pokus. Na závěr "testu" se vám ukážou pouze otázky, které se vám nepovedlo správně odpovědět. Věřím, že mám chytré žáky a s testem si poradíte všichni na 10/10. Test bude k dispozici do neděle 10.5.2020 23:59.


27.4. až 30.4.2020

30.4.2020

V pondělí jsem slíbil rande s antickým Járou Cimrmanem, tedy Archimédem. Tento řecký učenec žil ve 3. století před naším letopočtem a byl co se vynálezů týká, stejně plodný jako náš velikán, Jára Cimrman. Narozdíl od Járy o něm však ví celý svět a francouzští animátoři ho zařadili mezi významné světové vynálezce do seriálu Byl jednou jeden vynálezce. 

Díl, v kterém "vystupuje" můžete zhlédnout přímo z našich stránek. Na scénu dorazí sice až v čase 8:15, ale díl stojí za zhlédnutí celý. Přeji zajímavou podívanou na to, jak vynalézaví naši předkové. Pro tento týden je to vše, cvičení-hlavolam samozřejmě nechávám otevřené, tak si lámejte hlavy a sbírejte body, ať si vylepšíte hodnocení, které máte z doby, kdy jsme spolu byli ve škole. Když navíc ještě pochopíte, jak věci kolem vás fungují, bude to úžasný bonus, z kterého budu mít i já opravdovou radost.


29.4.2020

Ozývám se dříve než jsem slíbil. Důvodem je charakter cvičení, které jsem vám v pondělí zadal. Tentokrát to není jen opiš si, nauč se nazpaměť a doplň, ale dobře si přečti, prohlédni si obrázky, pořádně se zamysli nad tím, co jsi si přečetl/a, co to vlastně znamená, co vidíš na obrázku a to všechno ve své mysli spoj a nakonec vyvoď odpověď. Říká se tomu taky hlavolam. Těší mne, že se snažíte si nad ním opravdu hlavy lámat. Pokusím se vám tedy trochu pomoci souhrnou nápovědou.

Jak to vlastně s hydrostatickou sílou a tlakem funguje?

Nebo spíše na čem závisejí. O to tady především jde.

V tabulce jsem hodně zdůraznil slovo NEZÁVISÍ pro hydrostatický tlak a plochu, pokud se s tímto okénkem tabulky ztotožníte (pochopíte co znamená), víte vše například o tom jak funguje princip spojených nádob a hodně otázek ve cvičení/hlavolamu z pochopení této skutečnosti vychází. Ty ostatní závislosti vám pomohou s řešením zbytku cvičení.

Jen bych chtěl ještě připomenout, co jste všichni už někdy v životě viděli. Mastná oka v hovězím vývaru plavou na povrchu polévky, ne u dna talíře. Z toho plyne, že voda je hustější než olej.


27.4.2020

Zdravím a tentokrát začnu trochu jinak. Podle všeho se bohužel na klasických hodinách v tomto školním roce ve škole už nepotkáme. Stále trvám na tom, že se neučíte ani pro mamku, taťku či pro mne, ale jen a pouze pro sebe. Kdo z vás to  pochopil, toho  si velice cením, ale na ty, kteří to tak nechápou se samozřejmě nijak nezlobím. Nicméně vás budu muset na konci roku nějakým způsobem hodnotit. Samozřejmě, že budu vycházet z toho, co jsme spolu stihli než byla škola nařízením vlády uzavřena a pak z toho, jak moc se snažíte z vašich domovů. Vaši snahu, kterou jste mi z domova vyjádřili vyplněním cvičení či  "testů"  mohu posoudit jen tím, že jsem si pečlivě zaznamenal všechna cvičení a pokusy, které jste mi zaslali. Vše jsem hodnotil pouze jako kladné výsledky. Tedy, když jste měli ve cvičení např. 3 z 10 odpovědí dobře, dostali jste 1,5/1,5 bodu (každá správně odpovězená otázka za 0,5 bodu) u "testu", pak za každou dobře odpovězenou 1 bod, tedy ve výše uvedeném případu 3/3, u příkladů (byly celkem 3) jsem si dokonce při správném řešení zapsal 1/0. Pokud jste se tedy snažili, mohli jste si své výsledky, které jste dosáhli za dobu, kdy jsme spolu byli v tomto pololetí ve škole, stále jen zlepšovat.

Pro ty z vás, kteří jste postupovali tímto způsobem se dnešním dnem nic nemění. Vaši snahu budu stále jen kladně oceňovat. Kdo se však nebude od dnešního dne snažit a svou liknavost ( tedy to, že nebude plnit zadané úkoly) mi přijatelným způsobem neomluví, bude za každé nevypracované cvičení ohodnocen 0/1 bodu, což není v konečném důsledku žádná hrůza, ale nějakým způsobem je nutno rozlišit a odměnit za snahu ty z vás, kteří pracují a upozornit ty, kteří nedělají nic, že nemají prázdniny, jak se patrně domnívají.

Máme za sebou další kapitolu - hydrostatickou sílu, tlak a spojené nádoby. Zkusíme si tedy na cvičení, kolik jste se toho z tématu skutečně pochopili. Zkuste si tedy téma procvičit kliknutí na níže umístěné černé tlačítko. Cvičení vám bude k dispozici do neděle 3.5. do 23:59. 

Ve čtvrtek se opět ozvu a dáme si rande s Archimédem.


20.4. až 24.4.2020

23.4.2020

Tak jsme si zkusili trochu počítat a víme už lecos o hydrostatickém tlaku a síle. S nimi přímo souvisí zařízení, kterému říkáme spojené nádoby a to bude naše další téma. Že je to k ničemu a doma to nikdy nevyužiji. Dobrá průpovídka, ale kdybyste spojené nádoby nebo spíš zařízení, které funguje na jejich principu doma neměli, tak budete mít doma pěkný smrad. Tedy předpokládám, že doma máte umyvadlo a splachovací záchod a tyto zařízení jsou od kanalizace oddělené právě pomocí spojených nádob, kterým v tomto případě říkáme sifon.

Téma najdete v učebnici na straně 71.

Samozřejmě přikládám i prezentaci se stručným zápisem do sešitu:

Úplný zápis i s obrázky najdete na odkazu zápisů do sešitu tohoto webu:

Dále odkaz na hezkou animaci zařízení:

Videa k tématu pak jsou také umístěna na tomto webu a pro přímou cestu k nim přidávám níže i tlačítko. Stačí na něj kliknou a jste tam:

20.4.2020

Zdravím 

a začnu tím že prozradím správný výsledek příkladu z minulého týdne:  Na člověka s plochou těla 1,5m2, potopeného do hloubky 3 metry ve vodě, působí hydrostatická síla 45000 N neboli 45 kN. Všichni, kdo mi tento výsledek poslali mají u mne prémiový bod 1/0.

Ve čtvrtek jsem vám slíbil, že po vzorovém příkladu na hydrostatický tlak u dna Mariánského příkopu přijde i příklad, který budete moci vypočítat sami.

Takže: Jaký tlak na vás bude působit u dna bazénu v hradeckých městských lázních, jestliže je hluboký 4m a hustota vody v něm je 1000 kg/m3? Nezapomeň uvést jednotky.

Formulář pro odeslání je již uzavřen.

Správný výsledek je - 40 000 Pa

Kdo mi odeslal toto řešení získává 1/0, komu to nevyšlo 1/1 za snahu.

S výpočtem hydrostatického tlaku budeme dále pracovat, nebo spíše zkusíme u vypočítat další veličiny. Jak na to si zase ukážeme na vzorovém příkladu:

No a tentokrát rovnou i další příklad pro vás, kteří si chcete své počtářské schopnosti sami ověřit:

Jak hluboko se ve vodě nachází ponorka, jestliže na ní 
působí hydrostatický tlak 250 kPa? Hustota vody je 1000kg/m3. Opět nezapomeň uvést u výsledku jednotku.

Formulář pro odeslání je již uzavřen.

Správný výsledek je - 40 000 Pa

Kdo mi odeslal toto řešení získává 1/0, komu to nevyšlo 1/1 za snahu.

Myslím si, že na jednu hodinu, kterou jsme spolu na začátku týdne měli mít je toho až až. Takže se ve čtvrtek zase ozvu, ale formuláře nechám k vyplnění až do pátku 24.4., abyste měli na vše dost času. Správné výsledky prozradím zase příští týden, do té doby se můžete snažit vy.

19.4.2020

Výsledky k čtvrtletí:

Neviděli jsme se již víc jak měsíc a po celou dobu jste si mohli vylepšit svou domácí prací  své výsledky z doby, kdy jsme byli spolu ve škole. Abyste se mohli podívat, jak si stojíte ve čtvrtletí ,připravil jsem pro vás tabulku s hodnocením, kterou si otevřete opět kliknutím na černé tlačítko.

Své jméno v tabulce neuvidíte, ale uvidíte KÓD ŽÁKA, který znáte jako evidenční číslo, které máte mít zapsané v žákovské knížce, pokud ne, tak se na něj můžete podívat na výpisu pololetního vysvědčení nebo se zeptejte, jaký rodiče používají variabilní symbol při platbě  např. do školní jídelny.

Žlutě označené sloupce v 1.řádku jsou úkoly z doby domácí přípravy, kde pokud jste pracovali, uvidíte jen samé kladné body nebo dokonce body prémiové.

Poslední sloupec je výsledné procentuální hodnocení. Na tuto tabulku se budete moci průběžně dívat až do konce roku a uvidíte, jak v ní přibývají sloupce s hodnocením za cvičení, která teprve přijdou. Občas ji raději přesunu i výše v textu, abyste ji lépe našli.

Hodnocení je převedené na známky, tak jak znáte:

100-90% - 1

75-89% - 2

50-74% - 3

25-49% - 4

0-24% - 5


14.4. až 17.4.2020

16.4.2020

Když existuje síla, která na něco tlačí, musí vznikat i tlak. V tomto případě hydrostatický.

Vše si samozřejmě můžete nastudovat v učebnici na straně 69 a 70. Současně přikládám i shrnutí, které slouží jako zápis do sešitu i společně s dalším vzorovým příkladem. 

Počítat samostatně si zkusíte v příštím týdnu, kdy samozřejmě prozradím i správné řešení příkladu z tohoto týdne. Zatím mi tedy můžete svá řešení posílat, za což samozřejmě děkuji a v celkovém hodnocení  vaši snahu kladně ocením.

Chcete-li k tématu výklad, podívejte se na kolegovo video:

Stačí-li vám shlédnout pokusy nabízím jich hned několik:

Asi nejklasičtějším pokusem, je pokus s "čůrající" lahví, který si můžete zkusit sami doma a zjistíte, že čím se otvor nachází hlouběji pod hladinou, tím víc a dál z něj voda tryská. Což je dáno samozřejmě větší hydrostatickou silou ve větší hloubce, kterou vyvolává větší hydrostatický tlak. 

Pokud si pokus budete chtít sami vyzkoušet, mám několik doporučení:

1) nedělejte to v obýváku

2) otvory do prázdné lahve udělejte nejlépe nahřátým špendlíkem s plastovou hlavičkou, abyste si nespálili prsty

3) otvory pak přelepte izolepou

4) teprve nyní lahev naplňte vodou

5) odlepte izolepu a můžete pozorovat, jak bude voda z různých otvorů tryskat 

Hydrostatický paradox nám pak ukáže, že z hlediska tlaku je jedno, kolik je v nádobě kapaliny, jde pouze o to, jaká je její hloubka. Neboli podíváme-li se na to jinak, vidíme důkaz, že hydrostatický tlak nezávisí na ploše tělesa, v našem případě na ploše dna nádoby, která samozřejmě souvisí s objemem kapaliny v nádobě.

14.4.2020

Doufám, že koleda byla fajn i když jen v nejužším kruhu rodiny. Vrátím se ale z českých tradic k fyzice z minulého týdne. Měli jsme si vzpomenout, že pokud jsme se někdy potopili do vody začne na nás působit nějaká "podezřelá" síla a čím hlouběji se potopíme, tím víc ji cítíme. Doufám, že jste si zapamatovali, že ji budeme říkat hydrostatická. Na úterý a případně středu máte za úkol vyplnit si test z minulého týdne, která najdete níže na stránce, ale během hodiny vždycky stihneme ještě něco probrat nebo vypočítat, takže jako vždy vzorový příklad:

No a opět jako obvykle druhý příklad zkuste vypočítat sami:

Vypočítej jak velká hydrostatická síla působí na člověka s plochou těla 1,5 m2, jestliže je potopen do hloubky 3 m ve vodě. (Hustotu vody počítej jako ve vzorovém příkladě.)

Výsledek zapiš i s jednotkou do krátkého formuláře:


6.4. - 8.4.2020

8.4.2020

Jak jsem slíbil, tak konám. Z dobrovolného domácího úkol, kde jste si mohli procvičit učivo o základních vlastnostech kapalin, jsem vybral 10 otázek pro domácí test. Na test dávám dostatek času tedy ode dneška až do středy 15.4.2020 do 23:59

Test si otevřete kliknutím na níže umístěné černé tlačítko. Vaše úspěšnost se Vám zobrazí po jeho odeslání.

Tenhle týden pro nás měl být jen třídenní se čtvrtečním dnem prázdnin a pátečním státním svátkem. Proto to tzv. nebudeme "hrotit" a nové látky si dáme jen pomálu. Konkrétně se budeme zajímat o hydrostatickou tlakovou sílu, kterou jsme všichni poznali, pokud jsme se někdy v životě potopili pod hladinu, třeba v bazénu.

Vše si samozřejmě prostudujte v učebnici na straně na straně 69. Vím, že číst s porozuměním není zas tak jednoduché,  proto přikládám to nejpodstatnější neboli zápis do sešitu.

Něco si přečíst, něco si zapsat je samozřejmě fajn, ale vidět to je lepší, proto samozřejmě přikládám video s pokusem:

I tohle další video je fajn, ale za výraz flaška si zaměňte lahev a místo tlak spíš použijme slovo síla. Ta co směřuje dolů je gravitační (tíha) a co drží papír u hrdla lahve síla hydrostatická.

Co se týká úkolu z minulého týdne, zkuste si ho, dozvíte se v něm přímo, co se vám povedlo i co ne a tahle vědomost se vám určitě bude hodit v testu, který bude o polovinu kratší než dobrovolný úkol, ale budou se v něm počítat úspěchy i neúspěchy, na rozdíl od DDÚ, kde se počítají jen úspěchy a zveřejním ho ve středu 8.4.

V.Bartoš


30.3. - 3.4.2020

2.4.2020

Tak jsme se dostali na konec jedné kapitoly a tudíž si ji trochu zopakujeme. V téhle chvíli jedním dobrovolným domácím úkolem, který vám tentokrát sám ukáže, co bylo dobře a co ne. Za každý správně splněný úkol vám jako vždy připíši 0,5 bodu, tedy dohromady můžete získat až 10/10 do závěrečného hodnocení předmětu. Úkol samozřejmě plnit nemusíte je dobrovolný a znáte mne, za jakých okolností mne potěšíte. Doporučuji však pokusit se do něj pustit, prostudujte si, co se vám povedlo a co případně ne. Sami dobře víte, že test je jen zkrácená verze úkolu. 

Úkol bude k dispozici do úterý  7.4.2020 23:59. Pro procvičení přidávám ještě jeden námět do obrázkové galerie. Zkuste vždy na místo teček vybrat slova, která vidíte pod textem. V pátek odpoledne přidám do fotogalerie i řešení. 

Pokud máte toto cvičení hotové a vaše řešení je stejné, jako zveřejněné, DDÚ zvládnete bez problémů. Proto ho tedy přikládám, stačí kliknout na níže položené tlačítko.

Přeji nejen co největší úspěšnost v procvičování, ale hlavně pevné zdraví.

V. Bartoš

29.3.2020

Zítra začne další týden "karantény". Takže musíme pokračovat ve stejném stylu. Naším dalším tématem nebude nic jiného, než to, co můžeme vidět okolo sebe. Konkrétně KAPILÁRNÍ JEVY. Že nevíte, co to je. No právě o to jde, abychom líp pochopili, jak příroda funguje. V učebnici téma najdete na straně 66.

Přidávám samozřejmě jako obvykle shrnující prezentaci.

Co si zapsat do sešitu nabízím ve fotogalerii, pro zvětšení samozřejmě stačí kliknout na kterýkoliv obrázek:

Samozřejmě nejlepší je všechno vidět na vlastní oči a YouTube nabízí opravdu krásná videa:

Námětů je myslím spousta a pokud máte doma papírové kapesníky či kuchyňské útěrky,  skleničky, trochu vody a nějaké barvičky, můžete si samozřejmě zkusit experimenty sami. Pokud mi ještě navíc pošlete nějaký ten obrázek z domácích fyzikálních experimentů, budu přímo nadšen a veselá mysl je v dnešní době jedním z imunitních prostředků, jak pro mne, tak pro vás.

Ve čtvrtek  se zase ozvu a snad se mi podaří i pro vás sestavit nějaké to cvičení ve formě dobrovolného domácího úkolu.

Zdraví a přeje pevné zdraví

V.Bartoš


26.3.2020

slíbil jsem zveřejnit řešení testu, takže se na něj můžete podívat ve formátu PDF ZDE.

Pro tento týden je toho za fyziku dost, takže opět přeji pevné zdraví a v dalším týdnu vám dám opět vědět, co jsem pro vás připravil, abyste se doma nenudili a nepropadli trudomyslnosti a tím se vystavovali možnosti oslabení organismu a snížení imunity.

V. Bartoš

22.3.2020

Úvodem bych vám všem chtěl popřát především zdraví, protože o to dnes jde především, a současně poděkovat všem těm, kteří vyplnili domácí test/úkol. Nechám ho ještě otevřený do středy a pak vám pošlu správné řešení. Další testování už, až do doby, než se zase sejdeme nebude, protože témata, která vám budu poskytovat, neproberu přímo s vámi společně a tím pádem jen těžko mohu hodnotit, jak jste se s nimi "poprali".

Tím spíš budete muset pochopit pravidlo - neučíte se pro mne, ani pro vaše rodiče, ale pro sebe. Dobrovolné domácí úkoly samozřejmě zachovám, protože tam vám hodnotím vždy jen to, co se vám povede. 

Dost ale už povídání a přejděme zas k tomu, co můžete pozorovat kolem sebe neboli k fyzice.

Dalším tématem bude ZÁVISLOST HUSTOTY/OBJEMU KAPALINY NA TEPLOTĚ, někteří z vás si možná uvědomí, že už něco takového někdy slyšeli a budou mít pravdu. Slyšeli a viděli už v šestce, ale teď se na něj podíváme trochu podrobněji.

Nejdříve dvě videa:

Teď prezentaci k tématu:

V učebnici je téma na straně 65 a 66 také zpracováno, takže můžete verze učebních materiálů porovnat a zjistit, kde se toho dozvíte více.

Zápis do sešitu byl už v prezentaci, ale pro jistotu ho i přikládám:

Vidíte tam toho víc a je to správně, protože to je to rozšíření, o kterém jsem na začátku mluvil, takže pokračujme.

Nejdřív opět videa:

A následuje prezentace:

Zapsáno už máte, takže to je prozatím vše, ozvu se zas ve čtvrtek. Do té doby: "Dejte na sebe pozor."


19.3.2020

Dnes jsem si prohlédl podrobně klasifikaci 7.C a uvědomil si, že test z DEFORMAČNÍCH ÚČINKŮ SÍLY nepsali Štěpán Č., Tomáš J., Veronika N. a Veronika Š. Vaším úkolem na tento týden je tedy do pondělka 23.3. vyplnit bývalý dobrovolný domácí úkol, který se díky dnešním událostem změnil na domácí test. K testu se dostanete kliknutím na níže umístěné černé tlačítko.

18.3.2020

Naším učivem je kapitola MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN, já vím, že kapalin je mnoho, ale současně vím, že když se na nějakou kapalinu zeptám, tak mi odpovíte - voda. Odpovíte logicky a správně, je kolébkou života a my sami jsme asi ze 60% vodou tvořeni.

Než se tedy vrhneme do kapitoly ANOMÁLIE VODY (výjimečnost neboli zvláštnost), podívejte se,  co pro nás Akademie věd ČR v cyklu NEZkreslená věda o vodě připravila (11 minut animovaného vzdělávání nikoho určitě zas tak moc nevyčerpá).

15.3.2020

Zítra bude pondělí a začne nám druhý týden, v kterém se nebudeme scházet ve škole, ale pouze takhle na dálku přes internet. 

Ve čtvrtek 12.3. měly třídy 7.A a 7.B psát test z kapitoly DEFORMAČNÍ ÚČINKY SÍLY. V pondělí a úterý jsme společně probrali správné řešení dobrovolného domácího úkolu, takže není na co čekat, dokud ho ještě máme všichni "v hlavě" a  z dobrovolného úkolu uděláme povinný domácí test. Trochu jsem DDÚ upravil a použil ho jako základ testu, takže se nedivte, že vám bude připadat známý. Koneckonců, kdo dobrovolně pracoval navíc, měl by za to být odměněn.

Třída 7.C už má tento test za s sebou a tenhle týden měla lyžovat na Šerlišském mlýně, tudíž má ode mne do čtvrtka volno a muže se věnovat jiným předmětům. 

Třídy 7.A a 7.B měly být ve škole a tím pádem mají za úkol vyplnit test nejpozději po pátku 20.3.2020 do 22:00, tentokrát ne na papír, ale elektronicky.

Ve čtvrtek se znovu ozvu s další prací.

K testu se dostanete kliknutím na níže umístěné tlačítko. 

Především zdraví přeje

V.Bartoš

12.3.2020

Zdravím všechny své zvídavé žáky a mám pro ně jistě příjemnou zprávu, že jsem na ně nezapomněl a budeme, i tímto způsobem poznávat, přírodní svět kolem nás. Tedy proč funguje tak, jak ho známe z vlastních zkušeností. No prostě fyzika.

Jak jsem hned v září říkal, ve škole nahrazuji učebnici já, ale doma mne nemáte, takže tam ji použijete. Nyní ten čas opravdu nastal. Pro začátek si tedy přečtěte látku ze stran 62 až 64.

Pokud už máte, projděte si prezentaci k látce, tím že kliknete na níže umístěné tlačítko.

Prezentaci si pak spusťte kliknutím na tlačítko SPUSTIT (viz obr.)

Pokud už i to máte za sebou, připravil jsem pro vás výběr toho nejdůležitějšího, co je k zapsání do sešitu. Zase jen klikněte na níže umístěné tlačítko. Jedná se konkrétně o stranu 47.

Kdyby vám to nestačilo nebojte se podívat na videa s pokusy k těmto jevům. Opět stačí kliknout na tlačítko.

Přeji mnoho samostudijních úspěchů a především pevné zdraví. 

Vladimír Bartoš

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky